Bokanmeldelse: «Med blodsmak i munnen»

31. oktober 2014

”Med blodsmak i munnen” er et samarbeid mellom bloggerne Ingeborg Senneset, Lise Hetland og Svein Øverland – to tidligere psykiatriske pasienter og en psykolog. I mange år har de delt sine tanker om psykiske lidelser, mestring og relevante samfunnsforhold med sine lesere.

Forfatter: Lise Hetland, Ingeborg Senneset og Svein Øverland
Utgivelsesår: 2013
Sidetall: 106
Forlag: Hertervig Forlag
Sjanger: Sakprosa

Jeg har fulgt bloggen til Lise i mange, mange år. Og når jeg fikk vite at hun hadde skrevet bok ble jeg skikkelig glad, for jeg synes hun skriver så fantastisk godt om psykisk sykdom. Boken har hun skrevet sammen med Ingeborg Senneset og psykolog Svein Øverland (som også begge blogger, de også). De har sammen valgt ut sine beste blogginnlegg, og det er disse innleggene boken består av.

Boken er sterk å lese. Spesielt Lise og Ingeborg setter veldig godt ord på hvordan det er å leve med psykisk sykdom, og psykolog Øverland supplerer godt med litt teori og praksiserfaring. Det skrives om spiseforstyrrelse, selvskading, helsevesenet (både rollen som hjelper og rollen som bruker), om det å falle og det å reise seg igjen etterpå. Tekstene er dønn ærlige, og det er spesielt tekstene til Lise som jeg får mest ut av å lese. De er konkrete, og de setter dype spor. Ingeborg skriver en del sterke dikt også, for dem som liker slikt. Boken har også en del sterke bilder fra vanskelige perioder, men også fine illustrasjoner.

Dette er en bok jeg synes det er viktig å lese, for oss alle. Den gir innsikt og forståelse i en hverdag der psykisk sykdom kan være så mangt. For min del kunne godt hele boken være skrevet av Lise ene og alene, for jeg synes det hun skriver gir meg mest. Krysser fingrene for at det kanskje kommer en bok fra henne en dag! Hennes språk flyter best og er mest behagelig å lese. Men det kan være smak og behag.

Boken får terningskast fem.

Kanskje du også vil like...