Bokanmeldelse: “Operasjon Sjøldisiplin”

«Sjå på oss! Klorande på smarttelefonane våre som svoltne rotter, konsentrasjonsevne under frysepunktet, uproduktive som aldri før, plaga med angst og liggesår, snart umyndiggjorde.»

Forfatter: Agnes Ravatn
Utgivelsesår: 2014
Sidetall: 107
Forlag: Samlaget
Sjanger: Sakprosa

Jeg ble veldig glad når “Operasjon Sjøldisiplin” kom i posten, for den hadde jeg virkelig sett frem til å lese. Selvdisiplin er noe jeg alltid har følt har vært totalt fraværende i mitt liv, både når det gjelder mat, trening, arbeid, skole eller å lese generelt. Samtidig var jeg veldig skeptisk, jeg er ikke verdens største fan av selvhjelpsbøker. Men som det står på fremsiden av boken; “Sjøvhjelpsboka for deg som hater sjølhjelpsbøker”. God start.

Boken fenger meg fra første side. Ravatn bruker et lettfattelig språk med mye humor, som gjør boken lettlest til tross for mange forskningsreferanser og studiesnakk. Jeg elsker at det faktisk kommer frem mange praktiske råd i denne boken, og det er mange av rådene som sitter igjen i hodet mitt etter jeg har lest (det er et bra tegn). Her har du noen gode eksempler fra boken:

“Praktiser 10-minuttsregelen: Legg ti minutters obligatorisk venting på alle fristninger som dukker opp.”

“Kutt ned på antall valg i løpet av dagen. For eksempel spis den samme frokosten hver dag.”

Boken er full av slike gode råd, og hvordan du kan øve deg til å bli mer dispiplinert. Til å prioritere det som er viktig for deg, og ikke forsvinne vekk i smarttelefonen eller Instagram. Spesielt truffet følte jeg meg når hun skrev om kriblingen som oppstår i kroppen når man arbeider med en ting. Type “nå må jeg sjekke telefonen”, “hva skal jeg ha til middag” eller “hva var det egentlig som skjedde på bussen i dag?”. Den kriblingen kjenner jeg godt, selv når jeg gjør noe jeg liker.

Selvom boken er lettlest og morsom føler jeg likevel at det blir litt trekt ut i det vide og brede av og til. Å skrive en bok om selvdispiplin, uten at det skal bli for tungt, kan være vanskelig. Likevel er boken kanskje en av de mest nyttige bøkene jeg har lest! Terningskast fem.

Kanskje du også vil like...