Bokanmeldelse: Teodor Sterk – en trist og blodig fortelling

Boktittel: Teodor Sterk – En trist og blodig fortelling.

Forfatter: Jan Chr. Næss.

Forlag: Cappelen Damm.

Illustrasjoner: Geir Moen.

Utgitt: 2010.

Passer for: Barn fra 10 år og oppover.

Den dagen Teodor fyller ti år, faller hele hans verden sammen. Han må flytte inn til den ondeste mannen i byen, og de to nesten like ondskapsfulle sønnene hans. Men tror du Teodor henger med hodet av den grunn? Å, langt derifra. Tenk positivt! tenker han. Herfra kan det bare gå oppover! Og så blir alt verre. Dette er en bok som er både søt og ekkel, litt som å spise smågodt og snegler samtidig… Eller som en blanding av Bambi og Dawn of the dead. Den siste har du neppe sett, men den er skikkelig fæl. Spør faren din. Eller en onkel.

Hvordan skal jeg egentlig begynne å beskrive denne boken? Den er ikke likt noe annet jeg har lest før, og jeg sitter igjen med mange merkelige tanker. For denne barneboken er akkurat slik tittelen tilsier, blodig og trist. Og dessuten må jeg innrømme at som kommende barnevernspedagog vred jeg meg nesten litt i smerte av å lese denne boken til tider. Den strider i mot alt jeg lærer.

Boken er helt tydelig et standpunkt mot Fremskrittspartiet. For det første heter den onde mannen som Teodor må flytte inn hos Sivert Jensen (nesten likt som Siv Jensen), og han er leder i skrittpartiet (nesten likt som Fremskrittspartiet). Og Teodor er en mørkhudet gutt, siden moren hans kommer fra Cuba. Dermed er det vel nesten et selvfølge at denne Sivert Jensen er rasistisk (ironisk nok).

Min personlige mening er at denne boken er for grotesk for barn. Jeg har ikke tall på hvor mange folk som dør, på de mest groteske måter (les klemt under et kjøleskap, spist av slanger osv). Og stakkars Teodor… Den gutten skulle fått en Oscar for å se det positive i alle ting. Jeg vet ikke helt jeg, har på en måte en litt vond følelse av hele boken. Blandet med at jeg ikke likte kritikken mot FrP på denne groteske måten og hvordan Teodor blir behandlet.

Men, tross alt dette, er jeg glad jeg leste boken. Fordi jeg nå har fått et større perspektiv på både det ene og det andre.