Bokanmeldelse: Victoria av Knut Hamsun

5. juli 2010

Victoria er en av de mest kjente kjærlighetshistorier, og er det en ting Hamsun virkelig kan så er det å skildre kjærligheten. Hovedpersonen er møllersønnen Johannes som er veldig forelsket i slottsfrøkenen Victoria, og hun er også forelsket i han. Men Victoria forlover seg med Oscar i stedet, fordi han har bedre forutsettninger økonomisk. Dermed utspiller det seg etterhvert et lite drama rundt disse relasjonene.

Selvom det kanskje høres slik ut, så er Victoria på ingen måte lik Shakespeares Romeo & Julie. Hamsun beskriver kjærligheten på en helt annen måte. Ordene hans må smakes på, gjerne flere ganger, derfor tok det meg ganske lang tid å lese denne boken på knappe 100 sider. Og kjærlighetsfølelsen kommer frem på en god måte, så virkelig og kraftig, selvom omstendighetene for Victoria og Johannes var vanskelige.

For min del hadde Victoria mer betydning for meg etter jeg hadde lest den, enn mens jeg leste den. Den er en tankevekker, og den berører hjertet ditt. Men jeg tror mange mennesker synes Hamsun er krevende å lese – kanskje også kjedelig og langdrektig. For det er ikke handlingen som er så spesiell (den er veldig typisk sin tid), men det er språket. Det gammeldagse, skildrene, forklarende og reflekterende språket. Til tider vil jeg beskrive det som magisk. Alikevel vil jeg ikke anbefale denne boken til de som liker Sience Fiction, krim og actionbøker. Og man bør være en erfaren leser før man tar fatt på Victoria. For min del tror jeg faktisk jeg vil få enda større glede av å lese Victoria når jeg selv blir eldre. For det er krevende å lese Hamsun, du må konsentrere deg og reflektere. Men for min del er det i allefall en del setninger som har brent seg fast, fordi de var så vakre.

Språk: Et veldig vanskelig, gammeldags språk. Krevende å lese. Selvom det flyter bra – likevel.
Romatisk faktor: 6 av 6.
Spenningsfaktor: 2 av 6. Det er ikke mye spenning, men boken er likevel ikke klisjéaktig (om du ikke kjenner typiske trekk ved romaner og noveller på den tiden boken ble skrevet).