Bokanmeldelse: «Opp i flammer» av Suzanne Collins

18. juli 2010

ADVARSEL: Ikke les denne anmeldelsen hvis du ikke har lest den første boken i serien (som heter Dødslekene).

For å være helt ærlig dere, så har jeg vanskeligheter med å finne de rette ordene i dette øyeblikk. Når jeg første gang satt med ned med Dødslekene i hånden, så husker jeg at det var litt magisk. Og det er også «Opp i flammer». Magisk. Du blir revet inn i handlingen, og det er store vanskeligheter med å komme seg ut der i fra.

Mot alle odds så vant Katniss og Peeta de årlige, beryktete Dødslekene. Og det er her handlingen begynner i «Opp i flammer», da paret vender hjem til distrikt 12. Ved å nesten spise de giftige bærene har Katniss virkelig provosert Capitol, som nå føler de har mistet litt av sin makt og autoritet. Capitol er redd for opptøyer ute i distriktene, og setter derfor alle grusomme midler til for å hindre nettopp dette.

Katniss og Peeta må reise ut på en såkalt seiersturné, og der må de møte familiene til alle de ungdommene som de nettopp har drept. Ekstra sterkt blir det i distrikt 11, der familien til Rue bor. Gjennom denne seiersturneen går ikke alt som Katniss ønsker, og Capitol blir enda sintere (med president Snow i spissen). Dette resulterer i at årets utgave av de grusomme Dødslekene blir verre enn noen gang…

Som sagt er dette en usigelig spennede bok. Det skjer hele tiden noe uforsigbart og nervepirrende. Samtidig er skildringer av maktmisbruk og ønske om frihet. Dødslekene og Opp i flammer er to meget sterke bøker, og jeg kan ikke vente til den tredje boken kommer ut! Den kommer på engelsk i august, men jeg er usikker på når den norske versjonen blir å finne i bokhandelen.

Har du ennå ikke lest «Dødslekene»? Vel, vent ei mer! Du har et evetyr å innta!

Språk: Veldig enkelt og lett.
Romatisk faktor: 4 av 6. Mer romantikk her enn i den første boken. Mer vil jeg ikke si.